Een leven zonder bloeddrukverlagers – zo doe je het

Een te hoge bloeddruk is beter te behandelen zónder medicijnen én vrij van bijwerkingen – je dokter weet hier alleen niets vanaf.

Waarschijnlijk ken je wel iemand die bloeddrukverlagers moet slikken van de dokter omdat haar/zijn bloeddruk te hoog is (hypertensie). De bijwerkingen komen echter vlot en zijn niet mis: slaapproblemen, dikke, pijnlijke enkels en handen, vocht vasthouden, vermoeidheid, koude handen voeten, duizeligheid, inspanningsproblemen en erectieproblemen. De helft van de patiënten die een bloeddrukverlager kregen stopten de behandeling gemiddeld binnen drie maanden vanwege de bijwerkingen![1]. Bijwerkingen ontstaan onder andere doordat een bloeddrukverlager op fundamenteel niveau werkt. Hij verstoort een proces dat het lichaam normaal zelf regelt en ontregelt daarmee ook andere zaken in het lichaam. Daarnaast verlagen medicijnen de bloeddruk maar een beetje[2]. Een met medicijnen verlaagde bloeddruk helpt het leven te verlengen, met 36 (met pech) tot 287 dagen (als je mazzel hebt) [3] dus nuttig zijn ze wel. Maar het kan beter: In dit artikel vind je vier voedingssupplementen die je bloeddruk verlagen, minder bijwerkingen hebben en als klap op de vuurpijl nog andere, flinke gezondheidsvoordelen bieden.

Lees verder

Koolhydraatarm dieet is zeer interessant voor mensen met diabetes

Een koolhydraatarm dieet is zeer interessant voor mensen met diabetes. Problemen met een hoge bloedsuikerspiegel zijn verleden tijd en complicaties verergeren niet of nemen af. Sterker nog: wanneer het voedingspatroon in het beginstadium van de ziekte wordt omgegooid kan diabetes type II grotendeels genezen zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Kijk, dat zijn de berichten.

Lees verder

Cooling down onzin?

De cooling down is tot achterhaalde onzin verklaard en is enkel nog onderdeel van ouderwetse trainingsmethodes die door geitenwollensokken-dragende instructeurs worden gebruikt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de cooling-down geen enkele nut heeft. Afschaffen die hap dus. Alhoewel? Uit eigen ervaring bleek toch echt het tegendeel: een forse hoeveelheid extra spierpijn en stijfheid wordt opgemerkt wanneer de cooling-down wordt overgeslagen. Zou dat dan tussen de oren zitten? Tijd om het wetenschappelijke onderzoek er eens bij te pakken en iets heel anders te concluderen.  Lees verder

Koolhydraatarm dieet is superieur

Afvallen is makkelijk, goed vol te houden en ontzettend gezond met een koolhydraatarm dieet. Met een koolhydraatarm dieet behoudt je meer spieren en verlies je meer vet. Met een koolhydraatarm dieet mag je zoveel eten als dat je wilt. Praktisch al je bloedwaarden veranderen positief. Het is zeer interessant om koolhydraatarm te eten als je diabetes hebt. Dat zijn in een notendop de voordelen van een koolhydraatarm dieet. Dat klinkt misschien wat ongeloofwaardig. Met dit artikel wil ik een einde maken aan een ontzettende stapel onterechte kritiek – vaak geschreven door mensen die het dieet zelf niet geprobeerd hebben en dus zonder eigen ervaring anderen napraten. Als fanatieke sporter (6x per week) heb ik zelf kunnen ervaren wat het Voedingscentrum dieet met je gezondheid doet, weinig vet, volle granen, veel fruit en magere zuivel. Klinkt gezond toch? Samen met het intensieve sporten moest ik wel het toonbeeld zijn van gezondheid.

mid section of a female in panties

Maar dit voorjaar had ik maanden eerder last van hooikoorts, moest ik om de 3 uur eten anders functioneerde ik niet, werd ik ’s nachts wakker van de honger (!), had ik last van een niet in te dammen voetschimmel en na een tijdje werd ik twee keer ’s nachts wakker van de honger (!!). Verder had ik nog eczeem op m’n handen die steeds erger werd. Als klap op de vuurpijl: mijn buik werd dikker. Ik kon niet méér sporten, en ik kon niet minder eten. Ik ervoer dus uit eerste hand dat er iets mis was met het advies van het Voedingscentrum. Mijn metabolisme was kapot, terwijl ik volledig ‘gezond’ at: volkorenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, geen suiker en beperkt met vet. Door deze ervaring gestimuleerd ging ik op onderzoek uit.

Diëten die koolhydraatarm zijn staan onterecht in een negatief daglicht. De tegenstanders hebben geen poot om op te staan, daarom dit artikel: gas erop! Lees verder

Voedingswaarde groente daalt wel degelijk

“Vitamine weg uit groenten” kopt een artikel uit de Telegraaf van 2008 (volledig artikel). Tot wel 50% minder zou er in Nederlands geteelde groenten zitten. Dat betekent dat praktisch iedereen een tekort van bepaalde mineralen of vitaminen kan hebben, oftewel een tekort aan bouwstoffen voor het menselijk lichaam. Dat is nogal een heftige bewering met stevige consequenties. Zou dit een verklaring kunnen zijn voor het toenemende aantal ziekten in de westerse wereld? Binnen een paar dagen na publicatie van het artikel komt LTO Nederland met een reactie in het Agrarisch Dagblad dat het allemaal wel meevalt. Net een week later reageerde de Universiteit Wageningen: “(De) Nederlandse landbouwgronden zijn zeer vruchtbaar, maar worden toch fors bemest, om met grote zekerheid hoge opbrengsten te realiseren.” De Telegraaf bind in en kort het artikel in.

Maar Henk Doornbosch (toentertijd voorzitter LTO Nederland) beweert in hetzelfde artikel van het Agrarisch Dagblad het tegenovergestelde. Dat de Nederlandse landbouwgrond verschraalt en dat de vruchtbaarheid van de bodem afneemt. Door de schrale grond is de opname van mineralen door de plant beperkt en dit heeft toenemende consequenties voor de geteelde groente. Daarnaast wemelt het op internet van de berichten en een vaag onderzoek dat het echt rampzalig is gesteld met onze voeding. Hoe zit dit nu?
Lees verder

Levensverwachting zonder chronische ziekte daalt

Al hoewel de levensverwachting in Nederland elk jaar stijgt is er een daling van de levensverwachting zonder chronische ziekte. We worden op een jongere leeftijd ziek dan bijvoorbeeld in 1990. Mannen krijgen 2,3 jaar eerder met een chronische ziekte te maken dan 1990 en vrouwen worden maar liefst 5,4 jaar eerder een chronische ziekte. De extra jaren die we ouder worden dankzij de wetenschap zijn netto dus jaren in ziekte.

Nogal heftige cijfers, we horen gezonder ouder te worden, niet ongezonder! Nu is het natuurlijk mogelijk dat we steeds eerder een aandoening of ziekte herkennen, maar 5,4 jaar eerder ziek is wel heftig veel.

Check elders op dit blog voor een overzicht hoe voeding een rol speelt in het voorkomen van chronische ziekten. Ook kun je hier een hypothese vinden voor de relatie tussen kanker, diabetes en hart- en vaatziekten.