Over

IMG_8795-Edit-crop
Op deze website vind je enkel informatie die er werkelijk toe doet. Strategieën en methoden waarmee je grote dingen voor je gezondheid kan doen. Wie is er niet flauw van het zoveelste artikeltje waaruit blijkt dat je beter wat extra druiven kan eten of wat minder kaas moet eten? Om er vervolgens even later achter te komen dat je dan maar liefst drie procent minder kans hebt op aandoening X? Ik ben er in ieder geval klaar mee om over details te neuzelen terwijl de grote zaken blijven liggen en niet onder de aandacht komen. Mijn interesse in voeding en gezondheid was gewekt toen ik door kreeg dat de mensen die nog traditioneel jagen en verzamelen praktisch geen enkele chronische ziekte kennen. En daarnaast worden ze gezond oud. De gemiddelde leeftijd in die stammen is niet hoog; er sterven relatief veel kinderen. Maar áls de mensen oud worden, worden ze gezond oud. Dát wekte mijn interesse. Oud worden in ziekte hoeft van mij niet zo (dat is wel iets wat in Nederland gebeurt: we worden ouder maar die tijd brengen we door in ziekte). Want ik wist al dat deze supergezonde mensen niet heel veel meer bewegen dan wat een gemiddelde Hollandse sporter doet. Welke factoren maken nu dat verschil? Is het de omgeving? Is het de stress? Of is het het dieet wat ze volgen? Het lijkt erop dat voeding een van de grote factoren is die onze gezondheid beïnvloed. Op dit moment hebben in Nederland bijna 4,5 miljoen mensen (!!) een chronische aandoening, dat wil zeggen, een aandoening die de geneeskunst niet kan genezen (let op de samenstelling van genees en kunst). Samen geven wij 90 miljard euro uit aan zorg (2011). Waar ik op deze website over schrijf zijn onderbelichte zaken waarin voeding veel kan doen voor je gezondheid. Iemand met diabetes zou een koolhydraatarm dieet kunnen overwegen omdat een diabeet met zo’n dieet gewoonweg minder ziek is. Voor bijna iedereen is het een goed idee om Vitamine D bij te slikken, maar zeker voor de mensen die kans hebben op het ontwikkelen van borstkanker (of vrouwen die het al hebben). Omdat er redelijk wat bewijs is dat je dan tot wel 75% minder kans maakt op het ontwikkelen van borstkanker (!). En een koolhydraatarme levenstijl is eigenlijk best wel heel gezond en je verliest er erg makkelijk veel vet mee. Ontzettend Interessant, vind je ook niet? Ik ben Harmen Jeurink en ik wens je veel plezier met het ontdekken van zaken die er werkelijk toe doen.

5 gedachten over “Over

  1. Henny

    Inmiddels ben ik op advies van een fysiotherapeut een kleine 2 maanden bezig met meer aandacht op mijn voeding, gezonde en koolhydraat arme voeding met name lettend op het eten van langzame koolhydraten (snelle koolhydraten laat ik staan). Daarnaast ben ik nu een regelmatig sporter en wat voel ik me weer fit en ook mentaal weer sterk !!
    Ik val af maar dat is voor mij niet het argument geweest om te starten met het veranderen van mijn leefwijze.
    Een eye-opener voor een gezonder leven, en ik vraag me af waarom ik dit niet veel eerder heb ontdekt !!
    Wat fijn om deze info te hebben gelezen, wederom een steuntje in de rug dat ik op de goede weg ben. Dankjewel!

  2. T

    Hoi Harmen,

    Ik lees met genoegen wat je schrijft over koolhydraatarm eten. Hoe meer er over verteld wordt hoe beter. Zelf moet ik het al twee jaar vanwege ziekte. Het koolhydraatarm eten brengt mij veel goeds. Ik eet geen granen, melkprodukten, fruit minimaal. ongeveer een kilo groenten per dag, 3 eitjes, kip, vette vis en ga maar door.

    Misschien kun je het nog beter hebben over koolhydraatarme leefstijl. Want het koolhydraatarme eten wat ik en jij volgens mij ook doen is anders dan de grote trend denk ik. De mensen die het doen om af te vallen proberen calorien te vermijden. Ik heb juist geprobeerd zoveel mogelijk calorien binnen te krijgen met mijn koolhydraatarme dieet. En ik ben 13 kilo in krap drie maanden kwijt. Ik wilde dat niet eens, maar het ging vanzelf. Het liefst ben ik wat zwaarder zelfs. Ik eet zoveel ik wil en blijf op hetzelfde gewicht. nooit meer vreetbuien.

    Veel mensen hebben kritiek op koolhydraatarm. Mensen die al helemaal geen verstand van voeding hebben. Het zou fijn zijn als de reguliere zorg zijn oogkleppen eens afzet. Onze topsporters ontdekken nu ook al de voordelen van koolhydraatarm. Ik denk echter wel dat je het omschakelen met beleid moet doen. Daarom vind ik het zelf ook wel link om het iemand aan te raden. Je moet wel weten wat je doet en wat je zou kunnen missen zoals jodium. Volgens mij zijn er teveel lieden die gewoon ergens aan beginnen, weinig koolhydraten en weinig calorien en een beetje superfood en dan komt het wel in orde. Vind ik een tikje gevaarlijk zelfs. Zou fijn zijn als de reguliere zorg ons hierin kon bijstaan. Helaas vind je de beste info alleen in de complementaire geneeskunde oftwel alternatieve geneeskunde.

    ik wil als het kan in de toekomst wat meer koolhydraten, maar niet meer zoals vroeger.

    groeten

    een low carb eter.

    1. Harmen Berichtauteur

      Hoi, dank je wel voor het compliment! We zitten aardig op dezelfde lijn als ik jouw kijk er op lees. Ik denk ook dat wanneer er te makkelijk over gedacht wordt het nogal eens fout gaat. Met een koolhydraatarm dieet eet je eerder te weinig dan te veel, dat is ook mijn ervaring.

      1. Els van der Kroft

        Hallo Harmen,

        Ik lees dat je een low carb paleo “dieet” bent gaan volgen.
        Tel je dan ook de koolhydraten? Of laat je de zetmeelrijke staan, zoals wortel en knollen.
        Hoeveel vet eet je! Ook bijv vet in thee of koffie om het vetgehalte wat te verhogen?
        En eet je ongeveer 3 st fruit in de week of vaker?

        Mvg E.

      2. Harmen Berichtauteur

        Hoi Els, ik tel de koolhydraten soms, één keer in de maand ofzo. Dan heb je een aardig idee van hoeveel je kan eten. Ik eet inderdaad weinig zetmeelachtige gewassen en doe bijna overal extra roomboter overheen (anders kom je calorieën tekort!). Niet in de thee (smaakt dat een beetje trouwens?). De koffie drink ik wel eens als bulletproof koffie. Dat is met roomboter en kokosvet, erg lekker. Ik eet wel vaker fruit, tot twee en soms drie stuks per dag. Ik geloof niet per se dat iedereen maar 20 gram koolhydraten zou moeten eten. Met 20 gram koolhydraten per dag eet je ook erg weinig vezels en die hebben over het algemeen een gunstige invloed op de gezondheid.
        Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik wat extra koolhydraten moet gaan eten anders wordt ik te dun.

        Ik zou zeggen richt je eerst op iets van 100 gram koolhydraten per dag en kijk hoe het eetpatroon je bevalt en hoe het met je gaat. Of het dan uiteindelijk 80 of 120 gram wordt maakt dan niet zoveel uit. In het begin zal je dus wel een tijdje moeten tellen om te weten te komen hoeveel kh ergens in zit.

        Succes met je plannen!

Wat vind jij ervan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s